Sales manager wordt coach door 'fascinatie voor mensen'

(Brabants Dagblad, 1 februari 2002)

"Standaardtrainingen zijn vaak gebaseerd op het aanleren van nog meer vaardigheden. Daar red je het niet mee als bedrijf.

Mensen worden overladen met informatie en tools, terwijl gevoel, mentaliteit en gedrag veel belangrijker zijn. Daarom ben ik licentiehouder geworden van BPMA en als zodanig bevoegd om de training Commerciële Attitude te geven. Ik coach en train zowel verkopers als andere medewerkers. Deze filosofie is zelfs heel goed bruikbaar in je privé-leven. Openheid, eerlijkheid en tonen van interesse zijn de sleutelwoorden. Bij gemeende interesse in de ander en door op een respectvolle manier te zeggen wat je vindt, bouw je vertrouwen op."
 
Marc Doomernik is vorig jaar voor zichzelf begonnen. Nadat hij drie nieuwe afdelingen bij KPN had opgezet en twee reorganisaties had meegemaakt, was hij toe aan een nieuwe uitdaging. "Ik ben gefascineerd door mensen en hun manier van handelen en reageren. Waarom zijn mensen niet zo succesvol als ze zelf zouden willen? Ik wil de mensen helpen zich verder te ontwikkelen en beter te worden." Doomernik presenteerde zijn bedrijf vorig jaar op de bedrijvencontactdagen in Rosmalen. Hij won meteen de Business Award voor de beste stand en presentatie. "Dat was een mega-opsteker. Tijdens de beurs heb ik zo'n 400 folders en 800 fluitjes uitgedeeld met de teksten: 'fluitend naar uw werk?' en 'fluitend naar uw klant?'. Ik heb aan de beurs en mijn award vijftien tot twintig goede contacten overgehouden."Doomernik ging naar de detailhandelschool omdat het ondernemen hem in het bloed zit. "Mijn hele familie bestaat uit ondernemers; mijn vader had een lederwarenzaak in de Hinthamerstraat in Den Bosch en ook een productiebedrijf van lederen ceintuurs. Ik ging naar de MDS om mijn ondernemerspapieren te halen. Toen ik daarmee klaar was, dacht ik: ik ga toch ook de heao nog proberen."
 
Drie jaar werkte Doomernik bij Grafische Machinehandel Quattro. "Ik heb daar geleerd door schade en schande. Ik kreeg een auto en een rayon, maar zeer weinig begeleiding. Ik was jong, had nergens verstand van, niet van klantencontacten en niet van machines. Bij KPN was precies het tegenovergestelde. Als je daar als medewerker graag wilt, krijg je alle kansen om te groeien. De KPN is een goede leerschool geweest. Ik heb er geleerd te verkopen, te coachen en mensen aan te sturen." Doomernik vindt van zichzelf dat hij ambitieus is. "Mijn ambitie is wel veranderd. Vroeger koppelde ik ambitie aan concrete doelstellingen. Dat doe ik niet meer. Mijn belangrijkste ambitie is lekker in mijn vel zitten, daarna pas succesvol te zijn in mijn werk. Ik vertaal dat niet in concrete doelen als over vijf jaar wil ik tien mensen in dienst hebben en over vijftien jaar moet ik binnen zijn. Ik sta niet afwijzend tegenover groei, maar ik wil zelf dicht bij mijn klanten blijven staan."