Hoekige vis wint prijs voor beste BKD-stand

(Bedrijfsmagazine Bedrijvig 's-Hertogenbosch, december 2001)

De BKD Business Award ging dit jaar naar Doomernik Verandermanagement voor hun stand waarin, naast enthousiasme en een goed verhaal, het logo (een goudvis) centraal stond.
"Ik zocht iets leuks en vrolijks; iets wat goed blijft hangen bij mensen", verklaart Marc Doomernik. "Het heeft echter wel een diepere betekenis. Als je goed kijkt, zie je dat het visje nogal hoekig is en best gestroomlijnder kan. Dat geldt ook voor organisaties. Een top-locatie, een goed pak en een mooi verhaal, allemaal prima. Maar als je inzoomt op zo'n bedrijf en z'n medewerkers, dan zijn er altijd verbeterpunten te vinden die kunnen leiden tot nóg meer professionaliteit. Wij zijn goed in het lokaliseren van zulke verbeterpunten en pakken ze vervolgens samen met de klant aan. Daarbij maken we gebruik van coaching, training of interim management, zoals op onze site www.doomernik-advies.nl te lezen is."
 
Doomernik geeft een paar herkenbare voorbeelden: "Hoe vaak zie je niet dat een verkoper direct de materie in duikt, terwijl de chemie tussen verkoper en klant zeker zo bepalend is voor het succes. Hoe beter het klikt, hoe makkelijker het gaat. Er wordt maar al te vaak over dat persoonlijke aspect heengestapt. Ook de klik met collega's is van belang voor het functioneren van een bedrijf. Je staat er versteld van hoeveel kunstmatig gedrag we in bedrijven tegenkomen. Mensen die in hun werkomgeving continu een spel spelen; die een collega waarmee ze moeten samenwerken, eigenlijk helemaal niet mogen, maar net doen alsof het wél klikt. Ondertussen loopt de communicatie stroef en is de sfeer vervelend. Dat pakt altijd nadelig uit voor een bedrijf. Wij zeggen dan: 'Stop met het spel en wordt nu eens écht!'. Heel confronterend, maar het werkt. Dat het niet klikt komt trouwens vaak door bepaalde aannames en vooroordelen. Wat wij doen is mensen daarvan bewust maken, zodat ze in het vervolg op een positieve manier op anderen afstappen. Natuurlijk zorgen we ook voor begeleiding. Zo'n nieuwe attitude moet je blijven oefenen."De aanpak van Doomernik werpt z'n vruchten af, zowel bij ondernemingen van het kaliber KPN, Hewlett Packard of Mars, als bij het midden- en kleinbedrijf. "En het grappige is dat het niet alleen in de business-sfeer werkt, maar ook privé", aldus Doomernik. "Als je ergens enthousiast en open op afstapt, heb je meteen een voorsprong."