Uitleg logisch niveau 3: vaardigheden, kwaliteiten en hulpbronnen

Werken met de logische nivo’s

Een ‘need-to-know’ voor elke manager en een kado voor elke medewerker.

Hoe de logische nivo’s in te zetten?

Dit model kan je op vele manieren helpen. Om vooruit te kijken (voorbereiden), terug te kijken (reflectie) én het maken van plannen, het opstellen van doelen, etc. In  praktijksituaties, in de communicatie, spelen alle niveaus zich gelijktijdig af. Elk niveau achteraf analyseren helpt je om te leren (reflectie/evaluatie) of helpt je vooraf om de uitkomst van iets te optimaliseren.

Omschrijving Niveau 3: Vaardigheden, kwaliteiten en competenties

Dit niveau geeft inzicht in alle vaardigheden, kwaliteiten, competenties en hulpbronnen die je hebt én de dingen die je nog hebt te ontwikkelen. Dit om in een bepaalde context/rol/situatie effectiever te zijn.

De kernvraag op dit niveau is: heb je eigenlijk nóg wel iets te ontwikkelen óf zet je bepaalde kwaliteiten niet in? Bijvoorbeeld uit onzekerheid, weerstand, moeheid, luiheid of gewoon geen zin hebben.

Interessante vraag; kan ik het écht niet of zet ik mijn skills niet in om een bepaalde reden? Vrij logische vraag denk je misschien. Alleen in de praktijk, op rationeel niveau,  stellen we ons deze vraag niet. Het (niet) handelen gebeurt in de meeste gevallen onbewust. De automatische piloot...

Analyse op niveau van vaardigheden en kwaliteiten

Haal eens een situatie voor de geest die in jouw optiek niet optimaal of zelfs slecht verliep.
Liefst met één persoon. Deze situatie kun je op de verschillende logische niveaus analyseren. Wanneer je het niveau  van vaardigheden en kwaliteiten analyseert  ga je zien wat je de volgende keer anders kunt doen op deze laag. Met als doel; effectiever of succesvoller zijn.
Onderstaande vragen helpen je hierbij:

  • Heb je je goed voorbereid voordat je het gesprek in ging?
  • Wist je wat je wél en niet wilde zeggen?
  • Had je eigenlijk wel zin in dit gesprek?
  • Voelde je je voldoende sterk, gelijkwaardig, zeker in deze situatie?
  • Wat had je vooraf of tijdens het gesprek kunnen doen, aan hulpbronnen in kunnen zetten om je beter te voelen?
  • Heb je respectvol feedback gegeven (benoemd) wat je niet prettig vond?
  • Was je assertief of eerder sub-assertief of agressief? (zie ook Test Assertiviteit op de site)
  • Heb je wel goed gekeken en aangevoeld of het voor de ander ook uitkwam?
  • Wat heb je nu te weinig laten zien aan kwaliteiten en vaardigheden?
  • In in wat voor soort situaties ben je in staat om deze vaardigheden wél in te zetten? Je kunt het dus wél, alleen niet altijd even makkelijk in alle situaties.
  • Wat is er dan zo anders in die andere situaties dat het het wél kunt?
  • Wat heb je in deze situaties nodig, waar jezelf invloed op hebt, om het hier ook te kunnen?
  • Wat kun je uit deze andere situaties makkelijk vertalen en kopiëren in deze situatie? Kopiëren is makkelijker dan aanleren

Inzicht

Wanneer je met dit soort vragen de situatie analyseert zie je dan punten ter verbetering?
Mogelijk kom jezelf ook op andere vragen op ‘vaardigheidsniveau’ als je weer in de film kruipt.

Volgende Blog
In mijn volgende blog ga ik het 4e niveau verder uitleggen, het niveau van Waarden & Overtuigingen. Dit gaat je nog meer inzicht opleveren waarom het je soms niet lukt om kwaliteiten en vaardigheden in te zetten die je al hebt.

Heerlijk om met elkaar op weg te zijn. Ik hoop je de volgende keer weer te ontmoeten. Op welke wijze dan ook. En weet: Veranderen heeft tijd nodig, doe het in kleine stapjes.

We spreken elkaar weer snel!

Marc Doomernik