Training & coaching werkt niet bij stress

Bij stress wordt het effect van training teniet gedaan

Dit kopte de website Nu.nl eergisteren: Stress vermindert controle over emoties

Onderzoekers van de New York University beschrijven de resultaten van hun onderzoek in het tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.
Hersenen en stress

“Van stress werd al lang gedacht dat het de controle over emoties beperkt, maar ons onderzoek laat voor het eerst zien dat zelfs milde stress therapieën die emoties kunnen controleren ondermijnt”, vertelt onderzoeker Elizabeth Phelps. “Wat je leert tijdens therapie, is wellicht dus toch niet zo bruikbaar in de praktijk. Het toepassen van cognitieve technieken om angst te controleren is afhankelijk van bepaalde gebieden in de prefrontale cortex van de hersenen”, aldus Phelps.”Van deze gebieden is bekend dat het functioneren wordt beperkt door stress. Het onderzoek laat zien dat zelfs milde stress, het effect van training teniet kan doen.” Lees meer>>.
Hier worden wij blij van.

Van dit soort berichten worden wij nóg enthousiaster.
Het onderzoek wijst uit dat alleen ‘langere begeleiding’ kan leiden tot conditionering van nieuw gedrag. Concreet; korte individuele begeleiding en korte trainingen werken niet. Deze zijn vaak alleen gebaseerd op het aanleren van nieuw gedrag en vaardigheden. Dit is een verstandelijke benadering om ‘effectief’ te veranderen. Slechts de ratio (cortex) wordt hierbij aangesproken. En de grap is; bij emoties, stress, druk, spanning en traumatische ervaringen kunnen mensen helemaal niet ‘logisch’ nadenken. Het lukt je op zo’n moment bijna niet je geleerde vaardigheden in te zetten.

Dit is ook exact de reden waarom Doomernik Training en Coaching kiest voor andere vormen van begeleiding en langere trainingstrajecten.
In onze trainingen kiezen we juist voor vertraging. Gewenst ander gedrag vertonen  lukt je namelijk nóóit direct in het moment zelf!
In een ongewenste situatie neemt de stress namelijk toe. Dit sluit dus aan bij het onderzoek van Phelps.

TRE is bijvoorbeeld een methodiek om spanning en stress te reduceren. Het helpt in Emotie reductie door lichaamsgericht te werken. Hierdoor verdwijnt de spanning en stress uit je lichaam. Precies wat het artikel aangeeft om verandering tot stand te brengen. Meer info over TRE.

Je hebt namelijk tijd nodig om (blijvend) te veranderen. Voordat we je in de training helpen met nieuwe vaardigheden, staan we uitgebreid stil bij je emoties. Deze worden bepaald door onbewuste dynamieken, beperkende gedachten en patronen. Deze bepalen waarom je doet zoals je doet. En niet je verstand, je logisch denkvermogen. Met het 4 stappenplan kiezen we dus voor een andere vorm van trainen.